5. jan. 2011

Grove rundstykker fra Wenches kjøkken

Jeg koser meg med God Morgen Norge, nå som jeg har permisjon, liker godt å få med meg Wenches kjøkken. Mange fine oppskrifter og inspirasjon til både middag og bakverk.  I dag laget hun noen grove rundstykker som så enkle ut å lage, lurer på at jeg må prøve meg på disse en dag. Her kommer oppskriften:

Oppskrift på  muslirundstykker:
Med rosiner, nøtter, solsikkekjerner og tørket fersken.
1 pakke tørrgjær
1 til 2 ts salt
1 kg grovbakst mel
3 dl hvetekli
2 dl havrekli
1 dl linfrø
200 g hasselnøtter
10 tørkede aprikoser (klippet) i biter
150 g rosiner
12 dl vann
2 ss rapsolje
Framgangsmåte:
Bland alt det tørre, mel (spar ca 2 dl til senere), kli, frø, nøtter, rosiner, tørkede aprikos og tørrgjær. Tilsett lunkent vann 37 til 40 grader og rapsolje og bland alt godt. Deigen skal være så fuktig at den nesten kan røres i med en tresleiv.
Bland/elt alt sammen godt for hånd ca 5 minutter og tilsett siste rest av melet helt til slutt. Når man sparer en del av melet til slutt blir det mye lettere å elte deigen og blande inn nøtter, frø og tørket frukt.
Del deigen i 15 til 20 like store emner ved å legge en stor sleiv med deig direkte på et bakepapir på platen, med så mye digg i blir ikke rundstykkene helt som vanlige rullede rundstykker, men mer som en ”vakker, liten knudrete haug”.
La rundstykkene heve et lunt sted i ca. 1 time, gjerne på toppen av komfyren mens den varmes opp. Stek rundstykkene midt i ovnen ved ca 225°C i 20 min til de er gylne.

(bilde fra tv2/gmn)
Jeg er ikke så glad i rosiner og aprikoser i rundstykker, så jeg tror jeg dropper de ;)

1 kommentar:

  1. Eg baka de her den dagen eg såg det på tv. Eg hadd i aprikoser og rosiner, det vart kjempe godt! har enda nån ligganes i fryseren :o)
    Marthe

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar :) Jeg blir kjempe glad :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...